Per què la tecnologia crea de forma compulsiva zombiaddictes?

portada Irresistible

Irresistible
Adam Alter
Paidós, 2018

Cada dia dediquem una mitjana de tres hores a consultar el nostre smartphone. Ens acostem a les 100 hores mensuals d’activitat concreta, però que alhora alberga diversitat de mini activitats (jocs, xarxes socials, vídeos, correu electrònic...) . No hi ha cap altra activitat a la qual li dediquem més temps diari. Qui ens ha provocat aquesta addicció?

Escrit per: Beatriz Castillo

A aquesta pregunta intenta donar resposta Adam Alter, professor adjunt de Marketing i Psicologia a la Universitat de Nova York, en el seu últim llibre Irresistible. Utilitzant el videojoc de World of Warcraft ens explica quina és la diferència entre passions harmonioses i passions obsessives, a la qual li dóna la següent definició: “realitzar una activitat que s’escapa del control del individu, amb el temps acaba ocupant un espai desproporcionat en la seva identitat i entrant en conflicte amb altres activitats de la seva vida”.

 

Segurament en algun moment ens hem sentit identificades amb aquesta definició, encara que sigui per un segon, quan estem consultant, per desè cop en el dia, el número de “m’agrada” a l’última foto que hem penjat a Instagram, com si d’això depengués la nostra existència. Per a Alter això és una addicció del comportament i hi dedica més de 40 pàgines a explicar-nos què són i d’on provenen.

 

Descriu els punts en comú que tenen totes les aplicacions i videojocs que ens transformen en zombis de la tecnologia, i les resumeix en sis punts: tenir un objectiu, tenir feedback, realitzar progressos, trobar-nos diferents graus de dificultat, el suspens, ja que diu que “les experiències incomplertes ocupen més espai a les nostres ments que les complertes”; i la interacció social.

 

Segurament aquests sis punts ens ancoren a un consum de productes tecnològics de forma compulsiva, però per a Alter no està tot perdut. Creu que tenim la responsabilitat de saber donar-les un us raonable i que serveixin per ajudar-nos a comunicar-nos millor, per això ens recorda a cada capítol que l’addicció a la tecnologia no és una nova addicció, es basa en comportaments que ja s’han estudiat abans, i dels quals ens posa exemples de diversos estudis.

 

Malgrat tot, té clar que això només és el principi i que dintre de 10 anys la realitat virtual crearà nous escenaris d’addiccions del comportament, per això extreu la següent conclusió: “Les aplicacions es poden dissenyar amb ànim d’enriquir les connexions socials o com les cigarretes, per ser additives”. Sembla que un cop més la nostra societat capitalista serà la que s’acabi decantant pel tipus de disseny que farà i recaurà en una responsabilitat individual el benestar i l’ús responsable.

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Comparteix amb nosaltres

Fundació Joia

logo fundacio joia

Dades contacte

Joia Magazine
Avinguda Josep Tarradellas, 19-21
08029 Barcelona
T. 93 452 04 67
Per a qualsevol dubte o suggeriment: comunicacio@fundaciojoia.org

Avís Legal i Política de Privacitat

Segueix-nos a les xarxes socials

Subscriure novetats

FILTRE ANTI-SPAM suma 3+1
Nom
Mail