Perfecció destructiva

black swan portada

Cisne Negro
Darren Aronofsky
2010

Tothom té llum i foscor a dins, i això és el que el director Darren Aronofsky, conegut per les seves pel·lícules surrealistes, ens vol mostrar amb la pel·lícula Cisne Negro, que compta amb la base del clàssic ballet El Llac dels Cignes de Txaikovski i que va fer guanyar a Natalie Portman un premi Oscar a la millor actriu.

Escrit per: Meritxell Vilanova

Nina Sayers (Natalie Portman) ha format part durant anys de la companyia de ballet de Nova York. El seu director, Thomas Leroy (Vincent Cassel), vol iniciar la nova temporada donant pas a una nova estrella, una nova prima ballerina que substituirà l’aclamada Beth McIntyre (Winona Ryder) protagonitzant una nova versió d’El Llac dels Cignes. Leroy busca una ballarina que pugui encarnar tant el cigne blanc, pur i virginal, com el cigne negre, malvat i sensual. La Nina vol fer un pas endavant en la seva carrera i es presenta com a candidata, però el director no veu clar que la noia pugui fer de cigne negre, ja que, tot i que dansant té una tècnica perfecta, li falta sentiment.

 

L’arribada d’una nova ballarina, la Lily (Mila Kunis), trasbalsa la Nina, que es comença a veure amenaçada: mentre ella és el cigne blanc ideal, la Lily encarna a la perfecció el cigne negre. La necessitat de ser perfecta i de voler satisfer el director la porten a tenir molta angoixa i a autoexigir-se molt, fins al punt de patir imaginacions. A tot aquest còctel se suma la constant supervisió i sobreprotecció de la seva mare, que accentuen la seva angoixa.

 

black swan 2

 

La Nina i la Lily representen el "costat lluminós" i el"costat fosc" de cadascuna de nosaltres: mentre una viu seguint unes estrictes normes, l’altra gaudeix el moment sense barreres. Tot i la rivalitat que hi ha entre l’una i l’altra per aconseguir el paper protagonista, no les percebem com a enemigues, sinó com a dues cares de la mateixa moneda. Els límits entre elles sovint es difuminen, i és llavors quan descobrim que la Nina sí que té dins el que necessita per interpretar els dos cignes: té innocència, però també té passió.

 

La cerca de la perfecció pot fer que ens perdem. Voler ser perfectes en certes àrees —la dansa, en el cas de la Nina— comporta haver de fer certs sacrificis personals que ens poden suposar un greu patiment emocional en la resta de facetes de la vida. Hem de ser conscients de fins on podem arribar i no posar-nos uns objectius inabastables.

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Comparteix amb nosaltres

Fundació Joia

logo fundacio joia

Dades contacte

Joia Magazine
c/ Bac de Roda, 149
08018 Barcelona
T. 93 834 49 40
Per a qualsevol dubte o suggeriment: comunicacio@fundaciojoia.org

Avís Legal i Política de Privacitat

Segueix-nos a les xarxes socials

Subscriure novetats

FILTRE ANTI-SPAM suma 3+1
Nom
Mail